Keďže marketing influencerov sa stáva čoraz populárnejším, takmer mainstreamovým, výber influencerov je pre úspech kampane ešte kľúčovejší. Hlavným predpokladom fungovania kampane je však využitie skutočných influencerov na šírenie posolstva značky. Na internete sa vyskytujú bezohľadní ľudia, ktorým sa páči povesť a výhody vyplývajúce z toho, že sú považovaní za influencerov, bez toho, aby vykonali prácu potrebnú na dosiahnutie tohto statusu. Okrem toho sa niektorým spoločnostiam stalo, že ich kampane stroskotali práve na týchto pseudoinfluenceroch.
Stručne povedané, influencer musí ovplyvňovať ľudí, mať ich rešpekt a povzbudzovať ich k činnosti. Niet pochýb o tom, že falošní sledovatelia a angažovanosť sú v súčasnosti jednou z najhorúcejších tém v oblasti influencer marketingu, ale kde sú všetky dobré zdroje o tom, ako odhaliť fake followerov na Instagrame? Niet pochýb o tom, že fake followeri a angažovanosť sú v súčasnosti jednou z najhorúcejších tém v oblasti influencer marketingu, ale kde sú všetky dobré zdroje o tom, ako odhaliť toto nesprávne správanie?
Iste, existujú platformy , ktoré tvrdia, že vám dokážu povedať a zistiť aké % followerov je v danom Instagramovom profile skutočné, ale nakoľko sú podľa vás tieto údaje presné? Dá sa na ne spoľahnúť Vzhľadom na to, že Facebook naďalej v súčasnosti obmedzuje svoj prístup k rozhraniu API pre stránky tretích strán na Instagrame, mnohé z týchto platforiem nie sú schopné získať presné údaje. Keď si to zhrnieme, ste najdôveryhodnejším zdrojom pravdy. Ak sa naučíte, ako sami rozpoznať odhaliť fake followerov na Instagrame a angažovanosť, nebudete sa musieť spoliehať na stránky tretích strán, keď netušíte, odkiaľ čerpajú údaje a aké presné sú ich reporty.
Mnoho ľudí trpí falošnými sledovateľmi Instagramu
Instagram (ani iné sociálne siete) nemôže odstrániť 100% všetky falošné účty. Odhodlaní podvodníci vždy nájdu spôsob, ako obísť všetky bezpečnostné mechanizmy, ktoré môže Instagram zaviesť. Je teda na značkách (a vlastne aj na skutočných influenceroch), aby vyhľadávali a nachádzali falošných sledovateľov.
Je dôležité si uvedomiť, že falošných sledovateľov nemajú len ľudia, ktorí chcú nafúknuť svoje zoznamy sledovateľov. Na Instagrame ich má prakticky každý. Týka sa to aj skutočných influencerov (a pravdepodobne aj vášho vlastného účtu). Preto je nepravdepodobné, že by náš nástroj na kontrolu dôveryhodnosti publika [Bot Checker] ukázal, že váš účet má 100 % dôveryhodných sledovateľov. Dokonca ani náš účet Influencer Marketing Hub na Instagrame nedokáže úplne dosiahnuť skóre dôveryhodnosti publika 100 (pri poslednej kontrole bolo 99,21 %) a my vykonávame dôsledné kontroly, aby sme zabezpečili, že nás sledujú len skutočné účty.
Prečo si ľudia kupujú sledovateľov
Niektorí ľudia sa mylne domnievajú, že najdôležitejším faktorom úspechu na sociálnych sieťach je počet followerov. Preto sa snažia využiť skratku k svojmu úspechu a platia za nákup sledovateľov. Počet zobrazených sledovateľov stotožňujú s úrovňou svojej popularity. Takto však sociálne médiá nefungujú. Sledovateľov si môže kúpiť ktokoľvek. Nebudete však influencerom, ak nedokážete ovplyvňovať ľudí. Musíte sa stať myšlienkovým lídrom vo svojom výklenku a organicky si vybudovať svojich sledovateľov. Problém s kupovaním sledovateľov spočíva v tom, že tak získate veľmi nevyvážený účet.
Máte tisíce sledovateľov, ale málo angažovanosti. Jediná osoba, ktorú ovplyvňujete, ste vy sami a pre každého, kto analyzuje váš účet, nie je až také ťažké zistiť, čo ste urobili.
Ako odhaliť fake followerov na Instagrame
Tu máme najskôr je niekoľko znakov, ktoré môžu napovedať, že ide o účet bota:
- Používateľské meno pozostáva z náhodných písmen a čísel;
- žiadna profilová fotografia alebo fotografia celebrity, zvieraťa alebo všeobecná fotografia z akcií;
- Neobvyklý pomer sledovateľov a sledovaných: takéto účty majú zvyčajne tisíce sledovateľov s príliš malým počtom sledovaných.
- Príliš nízka miera zapojenia alebo žiadna
- Ich obsah je príliš propagačný alebo nie je žiadny;
- Prázdne, všeobecné alebo skopírované bio;
- Spamové zbytočné komentáre s emoji;
- Ich zoznamy sledovateľov a sledovaných pozostávajú z účtov, ktoré sú im podobné.
1.Skutočný engagement /zapojenie príspevkov v profile
Tvrdíme, že influencer alebo Instagramový účet, ktorý získava neustále konzistentné zapojenie, môže byť fake? Tvrdíme , že áno. Začnite tým, že si otvoríte Instagramový profil stránku na počítači pre jednoduchšiu analýzu a prácu. Prejdite myšou na prvých 15-20 príspevkov a získajte prehľad o tom, aký je priemer počtu ich lajkov a komentárov. Teraz je tu test – ako veľmi sa angažovanosť líši? Dáva tento rozdiel zmysel? Ako napríklad, či fotografie alebo videá, ktoré vyzerajú, že by mali zaujať viac, skutočne získať viac zapojenia?
Fotografie tela, zábery s vysokým rozlíšením, žiarivé selfie, fotografie so zvieratkami alebo deťmi – to všetko získava na sociálnych sieťach viac lajkov a komentárov. Snímky, na ktorých sú zobrazené len produkty, propagačné príspevky alebo nekvalitné tmavé fotografie, tie všetky majú menšiu angažovanosť. Je to fakt. Okrem toho algoritmus Instagramu uprednostňuje vysokokvalitné, žiarivé obrázky, a tak ich posúva a algoritmus radí smerom nahor vo feede – čím získavajú ešte väčšiu angažovanosť.
Keď sa angažovanosť influencera alebo daného profilu (najmä lajky) veľmi nemení, mohol by si za lajky platiť a rozdeliť ich medzi svoje príspevky. Ak sa napríklad väčšina ich príspevkov pohybuje v priemere medzi 200 až 250 lajkmi, pričom mimo tohto rozpätia sa nenachádza naozaj nič, je veľmi pravdepodobné platia za lajky na svojich príspevkoch. Zapojenie by sa malo líšiť podľa toho, ako je príspevok pútavý a o aký typ príspevku ide. Áno, zdá sa to ako by to dávalo určitú logiku. Ale mali by ste porovnávať angažovanosť na kvalitných príspevkoch s angažovanosťou na nekvalitných príspevkoch , tak tam by mal byť veľký rozdiel. Toto je na začiatok prvý dobrej analýzy ako odhaliť fake followerov a angažovanosti.
2.Spam komentáre
V nadväznosti na predchádzajúcou časťou budeme teraz hľadať komentáre, ktoré sú v skutočnosti botmi. Áno, boti sú dostatočne inteligentní na to, aby komentovali príspevok influencera . Niekedy sú nastavené tak, aby komentovali veci, ktoré majú niečo spoločné s tým, čo sa deje na obrázku. Napríklad, ak má účet influencer vo svojom príspevku slnečné okuliare spolu so špecifickými hashtagmi ako napríklad #slnecneokuliare alebo #sunglasses, môžete vidieť komentáre ako „Pekné slnečné okuliare!“, „OMG tvoje slnečné okuliare ❤“, „Odkiaľ máš slnečné okuliare?“. Aj takéto komentáre dokáže vytvoriť bot.
Pre nič netušiaceho človeka to môže vyzerať ako skutočná angažovanosť. Opäť je dôležité aby ste sa na tieto profily, ktoré komentujú príspevky klikli a posúdili, či vyzerajú ako skutoční ľudia a používatelia Instagramu alebo nie. Niektoré účty botov skutočne vyzerajú ako skutoční ľudia. Hoci často sú to len účty s náhodnými fotografiami, ktoré boli všetky pridané v krátkom časovom období. Účet s názvom @Jozko1024 môže mať 10 príspevkov a všetky sú to fotografie, ktoré sú stiahnuté a ukradnuté od iného používateľa. Ide o falošný účet. Tvorcovia botov na Instagame sú v súčasnosti veľmi sofistikovaní v práci.
Najčastejšie fake komentáre sú všeobecné komentáre typu „Toto sa mi páči“, “Krásna fotka“, „Nádhera!“, „Milujem tento vzhľad“ atď. Skutočné, kvalitné zapojenie je oveľa konverzačné. Predtým, ako oslovíte influencera, aby reprezentoval vašu značku alebo produkt, uistite sa, že ste si ju riadne preverili. Pozrite si ich najnovších 10-12 príspevkov a uistite sa, že angažovanosť, ktorú získavajú, je od skutočných ľudí.
3.Nekonzistentný pomer zobrazení, lajkov a komentárov
Počkajte, najprv hovoríme, že konzistentná miera zapojenia môže byť znakom falošných sledovateľov a zapojenia, a teraz vám hovorím, že nekonzistentná miera zapojenia môže byť tiež znakom falošných sledovateľov? Áno, stojíme si aj za týmto tvrdením. Práve preto sú skúsenosti dôležitejšie ako akákoľvek forma analytického softvéru. Vedzte, čo hľadáte, spoľahnite sa sami na seba a dôverujte svojim inštinktom. Influenceri by mali mať určitý konzistentný pomer lajkov a komentárov. Zamerajte sa na priemernú alebo nadpriemernú mieru zapojenia. Môžete bezplatne použiť kalkulačku miery zapojenia, napríklad od MightyScout. Dostávame sa k podstate.
Nákup komentárov od botov stojí viac ako nákup lajkov botov. Niektorí influenceri sa rozhodnú ušetriť svoje peniaze tým, že nebudú kupovať komentáre ale len lajky. V takom prípade uvidíte influencera s veľkou úrovňou lajkov, ale bez komentárov. Ak má influencer 50 000 sledovateľov, mal by dostávať 1 500 – 3 000 lajkov a 20 – 40 komentárov. Nie je to 100% pravidlo , ale je to dobrý príklad a výpočet zapojenia. Keď influencer dostáva tisíce lajkov, ale nikto nekomentuje, je to červená značka na ktorú sa treba pozrieť zblízka. Buď je jeho obsah málo pútavý (čo je pre vašu značku zlé), alebo si kupuje len lajky, ale nie komentáre. Takýmto influencerom sa vyhnite. Chcete spolupracovať len s tými, ktorí majú skutočnú angažovanosť od ľudí, ktorí sa zaujímajú o obsah, ktorý zdieľajú.
Ďalšou vecou, na ktorú by ste sa mali zamerať, sú zobrazenia videí. Pre botov je ťažké započítať sa v rámci zobrazení videa na príspevku, preto si overte a pozrite sa aj na počet zobrazení videí influencera. Ak má influencer s 50 000 sledovateľmi len niekoľko stoviek zobrazení videí, má buď nezainteresované publikum, falošných sledovateľov, alebo oboje. Influencer tejto úrovne by mal mať aspoň niekoľko tisíc zobrazení a ich počet by sa mal líšiť od jedného videa k druhému.
4.Nevysvetliteľné nárasty počtu sledovateľov
Tu je jeden z najjednoduchších spôsobov, ako rozpoznať kúpených followerov. Kliknite si na nástroj Socialblade. Tento nástroj, ktorý vám umožní vidieť mieru rastu počtu sledovateľov za posledný mesiac. Uvádza ich vo forme grafu, takže si môžete pozrieť, o koľko sa influencer časom rozrástol. Ak influencer nakupuje sledovateľov, najčastejšie ich bude mať všetkých dodaných do jedného alebo dvoch dní. Môžete vidieť, že prirodzene rastie pomaly o desiatky alebo jednotky sledovateľov denne, a potom zrazu vyskočí o 5 000 za jediný deň.
Začnite najskôr tým, že si vygooglujete meno influencera a zistíte, či sa v médiách neobjavil kvôli niečomu, čo by spôsobilo jeho rýchly rast. Už sme sa stretli s tým, že influencer mal stagnujúci rast a potom zrazu narástol o tisíce, pretože sa kvôli niečomu stal virálnym. Stáva sa to, ale pomerne zriedkavo, pozor na tejto fakt. Povedzme, že v médiách nič nenájdete. Predpokladáte teraz, že si sledovateľov kúpil? Nie. Influenceri niekedy dostanú shoutout od iných stránok s veľkým publikom, čo je v poriadku. Začnite tým, že sa pozriete na ich vlastný kanál Instagramu a nájdete dni, ktoré viedli k tomu, kedy zaznamenali náhly nárast.
Poslednou kontrolou, ktorú odporúčame, je pozrieť sa na označené príspevky influencera ťuknutím na ikonu v pravej časti jeho kanála. Boli označení respektíve dostali shoutout v príspevku z veľkej stránky na Instagrame? Keď má influencer skutočne nárast nových sledovateľov, stane sa tak v priebehu niekoľkých dní – nie v jeden deň. Skontrolujte preto Socialblade a zistite, či išlo o jedno jediné 24-hodinové obdobie, alebo o pokračujúci rast pred tým, ako sa zúžil. Ak teda v daný deň neboli v médiách a neboli označení v príspevku z významnej stránky , pravdepodobne ide o nákup fake followerov. V tomto prípade sa influencerovi vyhýbajte.
Nástroje na odhalenie fake instagramových followerov
Tieto nástroje na audit Instagramu vám pomôžu identifikovať falošných sledovateľov. Existuje niekoľko dobrých nástrojov na audit Instagramu, od úplne bezplatných nástrojov, ktoré vám povedia, aké percento skladovateľov je falošných, až po platené nástroje. Odporúčame sa však vyhnúť automatizovaným službám alebo službám pre odstránenie fake followerov, ktoré žiadajú o prístup o Instagram ako tretia strana.
Tento bezplatný nástroj vám pomocou miery zapojenia poskytne odhad, aké percento vašich sledovateľov je falošných. Odtiaľ sa môžete zaregistrovať a získať viac informácií o kvalite vášho publika. Je úplne bezplatný, ale funguje len na účtoch s viac ako 1 000 sledovateľmi.
Social Blade ponúka bezplatný nástroj na sledovanie analytických údajov používateľov v službách YouTube, Instagram, Twitter a Twitch. Môžete získať prístup k niektorým ukazovateľom, o ktorých sme hovorili v tomto príspevku, napríklad k počtu sledovateľov v priebehu času.
Toto je posledná webová stránka na zozname. Preto by mohla byť aj hlavným bodom programu. A Modash.io ním skutočne je. Zobrazuje priemerné lajky, mieru zapojenia atď. rovnako ako ostatné webové stránky. Ukazuje vám však aj percento falošných sledovateľov na profile používateľa.
Zopár slov na záver:
Vysoký počet falošných sledovateľov na vašom osobnom účte sa negatívne odráža na vašej povesti a tiež odrádza ľudí od toho, aby sa vám zverili a dôverovali vášmu podnikaniu. Pri nákupe množstva falošných sledovateľov tiež riskujete, že budete vyzerať zúfalo a neschopne, a nikto nechce byť obťažovaný aktivitou bota, preto ani automatizácia nie je dobrou stratégiou na rast počtu sledovateľov Instagramu.
Teraz by ste už mali lepšie pochopiť, prečo sú falošní sledovatelia Instagramu problémom pre vaše podnikanie, spolu s praktickými krokmi, ako odhaliť fake followerov. Organický rast je síce oveľa pomalší ako nákup sledovateľov, ale je to oveľa efektívnejšia dlhodobá stratégia. V súčasnosti je pre podniky a značky populárnejšie hľadať influencerov, ktorí majú menší počet sledovateľov a vyššiu mieru angažovanosti; priaznivá miera angažovanosti je v priemere 1 – 3 %, ale ak nájdete niekoho vo svojom feede, kto má mieru 4 – 7 %+, bude to pre vás veľmi výhodné partnerstvo. Pozrite sa tiež na kvalitu obsahu a spôsoby, akými zdieľajú obsah na Instagrame.
Určite chcete nadviazať partnerstvo s niekým, kto vie vytvárať jedinečný obsah na Instagrame a dokáže vašu značku prezentovať priaznivými spôsobmi, ktoré pomáhajú rásť a upevňovať vašu reputáciu. Keďže je v záujme Instagramu mať len aktívne organické účty, aplikácia pravidelne odstraňuje falošných sledovateľov. Instagram nielenže identifikuje účty, ktoré používajú aplikácie tretích strán na získavanie sledovateľov, ale odstraňuje tým aj všetky lajky, komentáre a sledovania vytvorené falošnými účtami. Instagram identifikuje falošných sledovateľov pomocou vlastných nástrojov strojového učenia.
Čo si myslíte o falošných sledovateľoch Instagramu? Dajte nám vedieť v komentároch. A ak sa vám tento článok páčil, nezabudnite ho zdieľať.