Chceme sa s vami podeliť o zopár užitočných tipov akým spôsobom dokážete špehovať vašu konkurenciu , čo môže byť v konečnom dôsledku veľmi užitočné. Analýza konkurencie by mala byť vašou neoddeliteľnosť súčasťou práce pokiaľ pracujete s Facebookom či Instagramom. Sledovanie toho , čo vaši konkurenti inzerujú ako komunikujú s fanúšikmi na kanáloch sociálnych sietí vám môže pomôcť napríklad prinášať lepší obsah , byť o krok vpred , získať viac kliknutí na váš web či viac objednávok.
Nebudeme písať o žiadnych špionážnych blackhat technikách ale o voľne dostupných spôsoboch analýzy ktoré má každý používateľ k dispozícii. Facebook sa snaží byť v tomto transparentný a ponúka túto možnosť všetkým používateľom. S veľkosťou vášho podnikania a pôsobenia na sociálnych sieťach a internete raste aj dôraz na hĺbku analýzy konkurencie , ktoré môže byť naozaj rozsiahla poďme sa však zamerať aspoň na jej časť , ktorá sa môže nachádzať na Facebooku a Instagrame.
Kto a aká je veľká moja konkurencia ?
Prvá otázka by mala smerovať k zisteniu kto vo vašom obore či záujme sa nachádza. Zrejme počas jedného dňa nezistíte rozsah svojej konkurencie a ani všetky konkrétne mená v danom segmente no dokonca z času na čas vaša konkurencia môže odpadnúť alebo niekto nový sa pridať.
Preskočíme trocha a berme do úvahy , že poznáte mená väčšiny vašich konkurentov. V štatistikách vašej fan page pod záložkou Insights nájdete možnosť pridať stránky konkurencie a monitorovať ich štatistiky.
Ak sa budete určitý čas zaujímať o svoju konkurenciu na sociálnych sieťach , tak sa vám bude sama zobrazovať v reklamách . Reklamy vášho konkurenta vám môžu pomôcť na aké publikum cieliť a nadstaviť vaše reklamy v Business Manager-i. Nie je to však jedna jedná cesta. Ako nato ? Facebook z vášho správania , záujmov , informácii v profile , cookies a mnohých ďalších viac veľmi veľa aj napriek tomu , že si môžete svoje preferencie reklám upraviť. Po rozklinutí získate náhľad aj napriek určitým limitom sa priblížite k tomu aké sú preferencie v ich nadstavení reklám.
Čo inzeruje váš konkurent na Facebooku a Instagrame?
Prichádzame k zrejme najužitočnejšej časti a tou sú konkrétne reklamy vášho konkurenta. Odporúčame využiť deskopové riešenie prehliadača facebooku. Dostanete sa na konkrétnu fan page a zájdite nižšie na okno Page Transparency (Transparentnosť stránky)
Po rozkliknutí sa vám zobrazí okno , kde znova kliknite na tlačidlo (Ísť do knižnice reklám) Go to Ad library a následne sa dostanete do knižnice , ktorá vám ponúka kompletný náhľad kreatív , textov a kanálov inzercie.
Hľadanie mien konkurencie
V tejto časti si ukážeme , že Instagram môže byť nekončeným pomocníkom zdrojom inšpirácii a pomôže ľahko a rýchlo vám analyzovať konkurenciu. Odporúčame prejsť z deskopového riešenia do aplikácie Instagramu vzhľadom na to , že aplikácia ponúka omnoho viac možností a funkcií než webové rozhranie. Ak dáte Instagramu podobne ako Facebooku dostatok dát a tým máme na mysli princípy vášho chovania a tým môže byť lokalita prihlasovania , váš obsah či s akými príspevkami intreragujete . Získate možnosť množstvo trefných odporúčaných profilov . Daná funkcia nefunguje dostatočne pri novo vytvorených profiloch s nízkym množstvom dát.
Ďalším spôsobom sú kľúčové slová – hashtagy a prípadne to môže byť aj lokalita. Zadaním cielených hastagov máte možnosť naraziť na mená svojich konkurentov v príspevkoch , či výskyte lokality. Okrem toho v príspevkoch nájdete aj veľkú sadu hashtagov , ktoré môžete použiť alebo sa inšpirovať vo svojom vytvorenom obsahu.
Google je zrejme najväčší zdroj pre analýzu konkurencie. Do zoznamu konkurentov si môžete pripisovať webové stránky odkiaľ často vedú aj prepojenia na ich sociálne siete. Zadajte do vyhľadávania kľúčové slová vášho pôsobenia. Môžete na konkurentov naraziť aj nepriamo pomocou partnerského webu ,či zmienke v nejakom článku alebo diskusnej skupine . Aj toto môže byť dobrý spôsob ako vyhľadať konkurenciu pomocou rozhľadu iných ľudí , ktoré vám pomôžu doplniť údaje do vášho zoznamu ak sa priamo pýtate vo vhodne zameranej diskusii.
Iné spôsoby
Spomenuté nástroje a spôsoby nemusia znamenať preskúmanie celého trhu.
- Facebook groups
- Diskusné skupiny
- Iné Sociálne siete (Twitter , Snapchat , TikTok)
- Heuréka (Report Sortimentu konkurencie zadarmo)
- Collabim , Ahrefs (Platené nástroje , ktoré ponúkajú rozsiahlu SEO analýzu a platenej reklamy)
- Množstvo iné nástrojov a spôsobov
- OOH (Aj offline reklama môže byť zdrojom)
Nástroje tretích strán
Ak plánujete rozsiahle sledovať svoju konkurenciu , tak stojí za zmienku si trocha uľahčiť prácu pomocou nástrojov , ktoré trh ponúka. Príklady :
- BigSpy
- SocialPeta
- Marketingminer
Záver
Kreativite sa medze nekladú a existuje množstvo ďalších spôsobom ako analyzovať svoje konkurenciu. Sledovanie vašej konkurencie vám ponúka určitú výhodu avšak najlepším spôsobom je byť autentický , schopnosť robiť veci inak a lepšie. Avšak nástoj ako napríklad Facebook Ad Library vám dokáže odhaliť čo konkurent inzeruje , aké kreatívne prvky používa v kampaniach . Analýza vám rozhodne pomôže optimalizovať stratégie a generovať lepšie výsledky.