Majú Instagramové Súťaže Skutočne Zmysel?

Majú Instagramové Súťaže Skutočne Zmysel?

Majú Instagramové Súťaže Skutočne Zmysel? 1920 1280 Michal Postulka


Majú Instagramové súťaže skutočne zmysel?

Mať veľa followerov na Instagrame je cieľom mnohých používateľov Instagramu.  Na základe tohto čísla sa často firmy rozhodujú, koho z nich si vyberú ako partnera na spoluprácu. Výsledkom väčšinou je, že vidíte príspevky od známych osobností, v ktorých propagujú rôzne produkty a služby, za čo im samozrejme tieto firmy platia. Je to jedna z foriem reklamy na sociálnych sieťach, ktorá využíva práve to, koľko sledovateľov daný účet má(dosah reklamy) , akú publikum má a aké predpokladné perceto fanúšikov môže vidieť spozorovaný príspevok . V snahe získať čo najviac followerov za krátky čas sa robia súťaže na Instagrame, v ktorých stačí, že sa prihlásite na sledovanie nejakého účtu a máte šancu vyhrať. Majú ale tieto súťaže pre niekoho, kto chce zvýšiť svoj dosah na Instagrame, naozaj význam?

Môžu mať áno, ale za určitých podmienok a …

Možno si hovoríte, že takáto súťaž je prínosom pre všetky tri strany – niekto dostane výhru, účet nazbiera followerov a firma cez neho môže propagovať svoje produkty alebo služby. Avšak väčšinou sa stane presný opak toho, čo je pôvodným cieľom. Súťaž priláka nových „fanúšikov,“ čísla ako počet likov, followerov alebo komentárov dočasne stúpnu, ale problém je práve v tom, že iba dočasne. Na pochopenie všetkých negatív súvisiacich so súťažami na Instagrame je najlepšie vysvetliť si, ako Instagram vyberá príspevky, ktoré zobrazí v News Feede používateľov s podobnými záujmami.

Chvíľka slávy nestačí

Poďme si predstaviť konkrétny príklad. Založili ste si účet s cieľom zarobiť na spolupráci s nejakou spoločnosťou, ktorá práve potrebuje reklamu. Na to, aby si spoločnosť vybrala vás, budete potrebovať určité množstvo followerov. Počet ľudí sledujúcich váš účet väčšinou predstavuje vašu schopnosť propagovať produkt alebo službu medzi širokým publikom na sociálnej sieti. Aby ste ich teda získali čo najrýchlejšie, rozhodnete sa usporiadať súťaž na Instagrame. Princíp bude jednoduchý – kto dá follow na váš účet bude môcť byť vylosovaný a tak získa výhru. Ceny sú najčastejšie vo forme oblečenia, mobilov, kozmetiky, alebo iných vecí, ktoré dokážu prilákať veľké množstvo ľudí. Súťaž skončí, vy máte veľa nových followerov, odovzdáte výhru a tešíte sa na spolupráce s firmami. Lenže potom sa prestane vášmu účtu dariť. Prečo?

Akým spôsobom príspevky súťaží dosahujú taký obrovský dosah ?

1000 followers reach

Zdroj obrázku : ecommercebridge.sk

Keď algoritmus Instagram rozhoduje, koľkým ľuďom bude ukazovať vaše príspevky, pozerá sa hlavne na tzv. engagement rate, teda mieru angažovanosti. Tá hovorí, koľko ľudí sa rozhodne pre nejakú interakciu s vašim príspevkom (like, komentár, zdieľanie) a teda nakoľko sú vaše príspevky zaujímavé pre používateľov za určitý čas. Instagram zobrazí nový príspevok určitému percentu uživateľom a pozoruje ako naňho uživateľia reagujú . Ak sa uživelia zapájajú (vytvárajú interakcie / like , reshare , komentovanie ) , tak daný príspevok zobrazuje ďalším užívateľom. Takto to môže fungovať aj u príspevkoch mimo súťaží.

Počas súťaže na Instagrame je miera angažovanosti na vašom profile vysoká. Záleží od toho, aké zadáte podmienky na zapojenie sa – like na príspevok, označenie kamarátov v komentároch, alebo spomínané followy.  To znamená , že čím viac interakcií požadujete od publika pre splnenie tým môžete získať väčšiu mieru zapojenia .

Problém je ale v tom, že ľudí na vašom profile zaujíma iba ten jediný príspevok, z ktorého niečo môžu vyhrať. Množstvo užívateľov príde na váš profil len z vidinou výhry. Akonáhle súťaž skončí, môžete sa pre nich stať iba jedným z profilov, ktoré ich nezaujímajú. Výsledok ? Znova si pripomenieme akým spôsobom algoritmus narába s novými príspevkami . Instagram síce sa pokúsi zobraziť nové príspevky po vašom zverejnení a však followeri netrávia pri daných príspevkoch čas a prezerajú si iné vo svojom feede. Engagement rate vám klesá . Zistia že na vašom profile nič nenájdu (súťaž skončila) a pre mnohých sa môžu stať vaše príspevky neatraktívne. Určité percentá postupne po skončení súťaže dáva vášmu profilu unfollow.  Asi je všetkým jasné, že toto nie je tá cesta, ktorou by ste sa mali vydať v snahe zvyšovania počtu followerov.

Odporúčame si prečítať aj iné hodnotné prípadové štúdie ohľadom prevádzkovania súťaží 

Majú súťaže “daj follow a vyhraj” ako InstaSúťaž na Instagrame reálny zmysel?

?https://www.ecommercebridge.sk/
?https://www.konstantinkanin.com/
?https://blog.combin.com/

Poctivosť sa vyplatí

Bude to trvať dlhšie a bude si to vyžadovať viac energie, ale v tomto prípade sa poctivá práca naozaj vyplatí viac ako skratky a snaha dosiahnuť cieľ čo najrýchlejšie za každých okolností. Ak niekto chce, aby sa o spoluprácu s ním začali zaujímať väčšie značky, ktorým naozaj záleží na kvalitnej reklame, mal by sa zamerať na relevantné publikum a prirodzený engagement. Ľudovo povedané, je dobré mať menej followerov, ktorí sa úprimne zaujímajú o vaše príspevky dlhodobo, než mať veľké čísla (sledujúci, likes, komentáre…) vďaka jednému súťažnému príspevku. Váš profil vďaka tomu bude oveľa stabilnejší a Instagram bude vaše príspevky zobrazovať širšiemu publiku.

 

Kedy môžu Instagram súťaže fungovať?

Existujú aj súťaže, ktoré nemusia vášmu profilu priamo uškodiť. Pravdepodobne vám neprinesú až tak veľa followerov a interakcií s príspevkami ako tie spomínané vyššie. Ale aspoň nebude výsledkom to, že vás budú algoritmy Instagramu považovať za nedôveryhodný profil, ktorý sa neoplatí propagovať medzi širšie publikum potenciálnych fanúšikov. Ide o súťaže, v ktorých ponúknete ako výhru niečo špecifické pre vašu komunitu.

Pokiaľ sa jedná o iPhone alebo tričko, zapojí sa skoro každý, lebo sú to veci používané obrovským množstvom ľudí. Ak ale máte napríklad profil zameraný na motorky a výhra vo vašej súťaži bude prilba, je vysoká šanca že človek, ktorý sa zapojí do súťaže, sa aj reálne bude zaujímať o obsah vášho profilu. Tým, že budete v súťaži na Instagrame ponúkať niečo špecifické pre vašich fanúšikov, získate oveľa väčšiu šancu na dosiahnutie pôvodného cieľa, či už je to viac followerov, alebo zvýšenie engagement rate na vašich príspevkoch.

Pravidlá súťaží podľa Instagramu

pravidla sutazí na instagrame

Instagram má na svojom webe presne vypísané pravidlá, ktorých sa treba držať pri usporiadaní súťaže. Aby nevznikali nejasnosti, je najlepšie si ich prečítať, riadiť sa podľa nich a tak zvýšiť svoje šance na úspech, ktorý vám môže súťaž priniesť.

  1. Ak používate Instagram na spravovanie a vykonávanie propagácie (napríklad súťaž), ste zodpovední za zákonné fungovanie tejto propagácie, vrátane:
    1. Oficiálnych pravidiel
    2. Poskytnutia podmienok spôsobilosti (príklad: obmedzenia na základe veku a bydliska)
    3. Dodržovania platných pravidiel a predpisov týkajúcich sa propagácie a všetkých ponúkaných cien.
  2. Nesmiete nepresne označovať obsah alebo navádzať používateľov na to, aby nepresne označovali obsah v príspevkoch (príklad: nenabádajte ľudí na to, aby sa označovali do fotiek, na ktorých nie sú)
  3. Propagácie na Instagrame musia obsahovať:
    1. Úplné vynechanie spoločnosti Instagram každým účastníkom
    2. Potvrdenie, že propagácia nie je akýmkoľvek spôsobom sponzorovaná, schválená, spravovaná alebo spojená Instagramom
  4. Nebudeme vám pomáhať pri spravovaní vašej propagácie a nemôžeme vám poradiť, či je potrebné získať súhlas na použitie obsahu používateľa, alebo ako daný súhlas získať.
  5. Súhlasíte s tým, že ak používate naše služby na spravovanie vašej propagácie, robíte tak na vlastné riziko.

Často porušované pravidlá

Instagram má určité pravidlá, ktoré by sa mali pri súťažiach na Instagrame dodržiavať. Niektorí si ich ale ani neprečítajú, svoje príspevky neupravia správnym spôsobom. Ak v budúcnosti tiež plánujete obdarovať svojich fanúšikov nejakou výhrou, prečítajte si najčastejšie chyby príspevkov súvisiacich so súťažami.

Instagram neschvaľuje súťaže. Je to jasne napísané v pravidlách o súťažiach na ich vlastnej stránke. Preto tu nie je priestor na diskusiu a najlepšie je vyhovieť ich požiadavke. Jediné čo treba urobiť, je vložiť niekam do príspevku vetu: „Táto súťaž nebola schválená spoločnosťou Instagram.“ Cieľom tohto pravidla je, aby si ľudia nespájali samotnú sociálnu sieť so súťažami, ktoré môžu byť podvod.

Každý sa zapája na vlastnú zodpovednosť. Toto je jeden z ďalších bodov, ktoré sa týkajú súťaží na Instagrame. Je dôležité aby si to účastníci uvedomili a preto je dobré ak to priamo napíšete do podmienok samotnej súťaže k ostatným pravidlám. Tie by, mimochodom, mali byť tiež jasne definované a všetky vypísané v príspevku.

Nesprávne alebo zavádzajúce označenie. Niektoré značky sa snažia zvýšiť viditeľnosť svojich príspevkov tým, že žiadajú používateľov, aby označovali danú firmu vo svojich príspevkoch. Ak tak urobia, budú zaradení do losovania o výhru. Presne toto Instagram v súťažiach zakazuje. Navádzanie na nesprávne označovanie je úplne jasne zakázané v pravidlách a preto by ste sa tomu mali vyhnúť.

Zopár príkladov súťaží , ktoré sú v rozpore s pravidlami súťaží
View this post on Instagram

VEĽKÁ SÚŤAŽ ? Spojili sme sa a pripravili súťaž o tento beauty balík v hodnote viac ako 400€! A to nie je všetko – máme pripravené ešte balíčky kozmetiky pre ďalšie 4 z vás ? . Podmienky pre hlavnú výhru sú jednoduché: 1. Like na fotku. 2. V komentári označ jednu kamošku, ktorá by sa tiež mala zapojiť. Môžeš napísať viac komentárov, len neoznačuj tú istú osobu alebo cudzie osoby, ani celebrity. 3. Sleduj mňa a @drews_beauty @from_lenka a @behindtheglitters , u ktorých súťaž prebieha tiež. Pri vyhodnotení budeme brať do uvahy všetky komentáre, takže ak sa zapojíš do súťaže u každej z nás, zvýšiš šancu na výhru. . Okrem toho každá z nás vyberie ešte jeden komentár u seba navyše, ktorý vyhrá balíček kozmetiky. ?? . Súťaž trvá iba 6 dní! Presne do 25.04.2020 23:59! Vyberať budeme náhodne a výherkyne oznámime do 30.04.2020. Prajeme veľa šťastia ☘️ . Ďakujeme úžasným partnerom súťaže: @wellneo.sk Fén na vlasy 2v1 Airpro @quir_salon Poukážka v hodnote 50€ @katarinaziak Náušnice Folklórne nekonečno @pebinka kabelka #farfallamiaoriginal Maisie @dreamlove.sk Maska na spanie z morušového hodvábu @marianilastockholm Pure Volume Box + Mydlo na ruky @urbandecaycosmetics Palety Naked Reloaded, Naked Flush a fixačný sprej All Nighter . #sutaz #súťaž #sutazime #sutazokozmetiku #beautygiveaway #vyhraj #beautyproducts #damesoutez

A post shared by ? ? ? ? ? (@danielakmet) on

View this post on Instagram

Ahojte, pripravili sme si pre Vás otváraciu súťaž na ? @puella.wp o ceny v hodnote viac ako 120€?❤️???? ❗️Hráme o celkovo 6 výhier!❗️ Žrebovať budeme 3 výhercov z komentárov a 3 zo stories. ‼️Podmienky súťaže:‼️ 1. Sleduj profil @puella.wp 2. Označ v komentári pod fotku 2 ľudí z tvojho okolia, aby sa o súťaži dozvedeli 3. (❗️Bonusová podmienka❗️) Zdieľaj súťaž na stories a označ @puella.wp a zdvojnásobíš svoju šancu na výhru! Súťaž prebieha do 10.5.2020 a po jej ukončení budeme losovať výhercov tu na profile. ❗️Výhry v súťaži:❗️ 4x Novinka Parfumovaný olej na pranie až na 100 praní podľa vlastného výberu? 2x Zľava 30% na Parfumované oleje na pranie podľa vlastného výberu? Ku každej výhre pribaláme aj vzorku ďalšej vône na vyskúšanie?? #sutaz #sutaze #sutazime #súťaž #súťaže #súťažíme #soutez #souteze #soutezime #soutěže #soutěžíme #soutěž #soutezeonline #súťaž_soutěž_SR_ČR #instasutaz #instasoutez #vyhraj #výhra #followforfollowback #likeforfollow #vyhrajto #vyhrajte #zapojsa #zapojse

A post shared by PUELLA Washing Paradise (@puella.wp) on

View this post on Instagram

?Veľká jarná SÚŤAŽ⁠ o 3 krásne kozmetické balíčky s kvalitnými produktami značiek Ordinary, Lancome, Nivea, Mary Kay, Yves Rocher, Matis, Ziaja a i. Extra cena aj za zdieľanie súťaže v stories! Podmienky súťaže: ? Sleduj účty: @s.dubravova @amkahamka @bannyall_personal @janahlouch ? Označ 2 osoby do komentu (pre vyššiu šancu na výhru pridaj označenie na všetkých súťažných profiloch)! ? Daj like na túto a 2 posledné fotky na tomto profile. Komentárov môžeš pridať neobmedzene, ale vždy označ iné osoby (neoznačuj celebrity, značky, ani sponzorov). Výhercu vyžrebujeme o 5 dní na našich stories. Držíme palčeky. ? ••• #sutaz #soutez #jarnasutaz #súťaž #giveaway #makeupsoutez #damesoutez

A post shared by Simona Dubravova (@s.dubravova) on

Ako by mala správne vyzerať súťaž na Instagrame?

Je niekoľko zásad, ktorých by ste sa mali pri usporiadaní súťaže na Instagrame držať. Vyplývajú z podmienok a pravidiel, ktoré spoločnosť Instagram vydala, aby sa vyhla zbytočným problémom v súvislosti s týmto spôsobom propagácie na sociálnych sieťach.

Ako prvé je dôležité používať správne pojmy. Predídete tak nedorozumeniam s účastníkmi súťaže, čo v konečnom dôsledku prospeje aj obľúbenosti vášho profilu. Preto je dôležité presne popísať, v čom vlastne vaša propagácia spočíva. Ak ide o súťaž vyhodnocovanú na základe najväčšieho počtu likes na komentári pod súťažným príspevkom, napíšte to takto podrobne aj do popisu súťaže. Ak ste sa rozhodli urobiť súťaž, použite slovo „súťaž.“ Možno to znie až veľmi jednoducho, ale aj presné pomenovanie je v tomto prípade veľmi dôležité. Vďaka tomu budú všetci vedieť, čo presne majú robiť.

Ďalším dôležitým krokom je presné stanovenie cieľa vašej súťaže. Keď budete vedieť, čo chcete dosiahnuť, bude jednoduchšie nastaviť podmienky pre daný cieľ. Najčastejšie ľudia robia súťaže preto, aby získali viac followerov, zvýšili engagement rate na príspevkoch, zvýšili povedomie o službách alebo produktoch, alebo získali viac obsahu od fanúšikov.

Pre splnenie pravidiel Instagramu je potrebné aby ste v príspevku o súťaži spomenuli aj meno značky, ktorá je za celú súťaž zodpovedná. Toto je dôležité hlavne pri propagáciách, kde značka poskytne influencerovi produkty a prostredníctvom jeho profilu usporiadajú súťaž. Je dôležité, aby boli ľudia informovaní o tom, kto v skutočnosti stojí za výhrou.

 

 

Taktiež je veľmi dôležité, aby ste presne určili podmienky zapojenia sa do súťaže. Veď zamyslite sa nad tým z pohľadu používateľa Instagramu, ktorý nájde vašu súťaž. Asi bude viac dôverovať príspevku, v ktorom je presne popísané čo má urobiť, aby sa do súťaže zapojil. S tým súvisí aj trvanie súťaže. Napíšte dátum, hodinu a najlepšie aj minútu, od ktorej sa môžu účastníci do súťaže zapojiť a to isté platí aj pre ukončenie a losovanie výhercu.

Okrem vyššie spomínaných údajov nezabudnite ani na spôsob určenia výhercu a následného doručenia výhry. Čím presnejšie podmienky, tým väčšia šanca na prilákanie záujemcov.

Záver

Teraz už by ste mali vedieť ako súťaže na Instagrame fungujú, aké sú ich riziká a naopak aké pozitíva dokážu priniesť. Je na vás, či usporiadanie takejto súťaže uznáte za vhodný spôsob prilákania nových fanúšikov. Ak sa rozhodnete že áno, pamätajte na pravidlá udávané spoločnosťou Instagram a vyhnete sa tak zbytočným problémom.

Michal Postulka

Venujem sa písaniu a prekladaniu článkov z angličtiny , práci s videom a fotkami.

Prečítajte si aj ďalšie články od autora - Michal Postulka

Prístup k exkluzívnemu obsahu.

Patrite medzi prvých a nezmeškajte tie najlepšie novinky z digitálneho marketingu a sociálnych sietí.

NEWSLETTER S EXKLÚZÍVNYM OBSAHOM. NEZMEŠKAJTE UŽ ŽIADNE NOVINKY ZO SVETA ONLINE MARKETINGU.

Kontaktujte nás

logo footer

Tel: +421 944 625 143
Email : podpora@evolum.sk
Messenger : http://m.me/evolum.sk
WhatsApp : +421 944 625 143

Copyright© 2018-2024 by Evolum. Všetky práva vyhradené.

    Používaním stránok Evolum.sk súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.
    Viac informácii