Ešte stále neviete alebo sa trápite ako vybrať ten správny názov domény pre váš projekt? Výber a nákup môže na prvý pohľad vyzerať ako banálna záležitosť, avšak správny výber by ste nemali určite podceňovať. Názov vašej domény je dôležitý prvom rade súčasť vašej brandovej a vizuálnej identity na internete. Výber vhodnej domény pre vaše podnikanie môže znamenať úspech a možnosť ako sa ľahšie presadiť v online prostredí.
Do výberu vhodnej domény sa oplatí investovať určitý čas. Nejde len o jednoduchý výraz, ktorý budú používatelia zadávať do panelu webovej adresy. Urobte ho rozpoznateľným, ľahko zapamätateľným spôsobom. Ako príklad si môžete spomenúť na gigantov, ktorí pôsobia globálne. Amazon.com , Etsy.com , eBay.com a veľké množstvo iných značiek sú dobrým príkladom výberu dobrej domény, ktorá pomáha budovať silný brand.
Čo je doména?
Veľmi zjednodušene – názov domény je trvalá adresa vášho webu, ktorú ľudia zadajú do panela s adresou URL prehliadača, aby navštívili váš web. Po tom ako návštevníci zadajú do prehliadača názov domény, tak ich požiadavka bude odoslaná na klaster serverov nazývaný DNS (Domain Name System). DNS server potom odpovie na IP adresu hostingu, na ktorom je umiestnený váš web.
Názvy domén fungujú na internete podobným spôsobom ako fyzická adresa vo fyzickom svete. Každá časť názvu domény poskytuje konkrétne informácie. Tieto informácie umožňujú webovým prehliadačom vyhľadať vašu webovú stránku. Register pomenovania domén je prísne regulovaný, aby sa predišlo zámene alebo duplikovaniu adries.
Štruktúra domény
A – prefix
B – subdoména
C – doména
D – koncovka TLD
Názov domény môže obsahovať najviac 253 znakov. Môže obsahovať čiarky a čísla. Nesmie obsahovať diakritické znaky. Bez ohľadu na počet slov je na konci bodka a za ňou prípona TLD. Tou najznámejšou je koncovka .com. Existuje viac než 200 TLD prípon a neustále pribúdajú ďalšie. Organizácia s názvom ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) dohliada na vytváranie a správu týchto doménových mien.
Aké sú najbežnejšie všeobecné koncovky domén?
Prípony často označujú charakter webovej stránky. Máme tu niekoľko príkladov:
.com pre akýkoľvek typ komerčných webových stránok vo zahraničnom pôsobení.
.edu pre vzdelávací web.
.org pre neziskové organizácie alebo iné rôzne organizácie
.gov pre webové stránky štátnej správy.
.io, .software, .technology, .digital, .codes, .consulting, .build sú relevantné pre začínajúce a technologické stránky.
.biz, .xyz pre podnikanie akéhokoľvek druhu
.info sú ideálne pre podrobné informačné webové stránky.
Čo sú TLD koncovky pre jednotlivé krajiny?
Okrem všeobecných TLD koncoviek, o ktorých sme hovorili vyššie, existujú aj TLD koncovky domén na úrovni krajiny, ako napríklad .sk pre Slovensko, .cz pre Česko alebo .hu pre Maďarsko. Ak podnikáte na základe polohy alebo váš projekt má jazykovú mutáciu pre danú krajinu, tak má zmysel sa registrovať pod týmito doménami. Rovnako je to aj v prípade, ak cielite na návštevníkov z konkrétnej krajiny. V tomto prípade odporúčame použiť pre nich prislúchajúcu doménu. Všetky koncovky pre jednotlivé krajiny sa nazývajú aj ccTLD (doména najvyššej úrovne s kódom krajiny).
Prečo sú ccTLD domény dôležité?
Pre lokálne SEO sú dôležitejšie ccTLD domény než TLD, ktoré sú jediným najsilnejším spôsobom, ako ukázať vyhľadávačom a používateľom, že obsah vašich stránok je špecificky zameraný na určitú krajinu alebo región.
Predstavte si tri rovnaké webové stránky: priklad.com, priklad.fr a priklad.sk. Všetci majú rovnaké informácie, odbornosť a dôveryhodnosť. Avšak Web s názvom domény „.sk“ môže mať vďaka ccTLD výhodu, pokiaľ ide o umiestnenie u slovenských používateľov. S doménou najvyššej úrovne pre konkrétnu krajinu máte výhody v lokálnej SEO optimalizácii v porovnaní s globálnou konkurenciou bez toho, aby ste museli držať krok s neustále sa meniacimi pravidlami spoločnosti Google a čeliť veľkému množstvu spätných odkazov , ktoré partia medzi určité faktory ovplyvňujúce organické vyhľadanie.
Zaujímavým príkladom je prípona .io je technicky TLD na úrovni krajiny pre Britské indickooceánske územie. Stáva sa však oveľa populárnejším ako rozšírenie pre technické weby a väčšina ľudí si ani neuvedomuje, že ide o rozšírenie pre konkrétnu krajinu.
Ako postupovať pri výbere domény ?
Ak máte už jasno vo výbere koncovky pre vašu domény, tak je načase sa presunúť k názvu. Ak vytvárate osobný blog alebo web vášho portfólia a chcete pôsobiť pod vlastnou identitou, tak ideálny názov domény môže tvoriť aj vaše meno a priezvisko – menopriezvisko.sk
Avšak toto je veľmi jednoduchý prípad , o niečo komplikovanejšie to môže byť ak vyberáte doménu pre svoj eshop alebo napríklad magazín. Ako postupovať v tomto prípade? Ideálne je ak váš projekt má krátky a unikátny názov, ktorý nie je ešte obsadený. V tomto prípade máte vyhrané. Skontrolovať dostupnosť domény môžete u akéhokoľvek registrátora domény (napríklad forpsi,websupport,godaddy a desiatky ďalších). Avšak aj napriek tomu , by ste mali zvážiť niektoré zásad pri vyberaní domény ako sú :
Počet znakov
Snažte sa vyberať názov, čo najkratší. Ideálne do 6 znakov. Využiť menej znakov môže byť výhodné z pohľad jednoduchosti zaobchádzania. Nikto predsa nechce písať názov domény, ktorý bude mať tvar ako najlepsiehrackarstvobratislava.sk . Avšak aj tento dlhý názov môže mať určitú výhodu. Tou výhodoou je optimalizácia pre vyhľadávače, pretože obsahuje už kľúčový výraz , ktorý môže byť považovaný za vyhľadávaný používateľmi a nachádzať sa niekoľko krát v textoch. Aký je iný dôvod, prečo zvoliť krátky názov? Aj napriek tomu, že v súčasnosti majú prehliadače už zabudované vyhľadávanie v panely pre webovú adresu, tak ak v prípade preklepu vás Google alebo iný vyhľadávač presmeruje a ponúkne vám niekoľko odkazov, ktoré by mali zodpovedať už cieľovému webu, avšak nie vždy to tak musí byť.
Množstvo veľkých webových stránok majú nakúpené aj iné domény, ktoré sú prelep. Na týchto doménach je umiestnené presmerovanie na správnu cieľový web. Vyskúšajte si napríklad zadať aple.com (presmeruje vás správne na apple.com) alebo facbook.com do adresy webovej stránky vo vašom prehliadači(presmeruje vás na facebook.com). Opačný prípad môže byť, ak tento preklep niekto využije úmyselne a zároveň parazituje na vašej značke a tým smeruje návštevnosť na svoje webové stránky pre svoj prospech. Preto zvážte a minimalizujte riziko preklepov, ktoré môžu mať negatívny vplyv na návštevnosť vášho webu.
Vyhnite sa problémom s ochrannou známkou
Aj keď je vaša voľba domény geniálna z marketingového hľadiska, tak z právneho hľadiska to nemusí byť taký správny krok. Situácia registrácii domény, ktorá je zhodná alebo podobná určitej ochrannej známke sa deje pomerne často. Vlastník ochrannej známky sa môže domáhať aby druhá strana prestala s jej používaním, či v určitých prípadoch môže vlastníka požiadať o ušlý zisk. Prehľadajte si dostupné registre, prípadne zvážte možnosť vzniknutého sporu pri výbere domény. Vlastník ochrannej známky váš môže právne donútiť prestať používať doménu, čo môže pre vás znamenať fakt, že všetko úsilie budovania značky bude zničené.
Zoznam overenia ochranných známok :
http://www.uspto.gov/
http://www.thomasregister.com/
https://www3.wipo.int/branddb/en/
História domény
V určitých prípadoch môže naraziť na prípad, kedy vaša doména bola už v minulosti vlastnená niektorým vlastníkom pred vami. Otázka znie – „môže mať kladný alebo záporný dopad na váš projekt“? Registrácia exspirovaných domén patrí medzi praktiky, ktoré sú vo svetom merítku využívané. Dôvod? – Môžu existovať spätné odkazy na danú cieľovú doménu, ktoré môžu smerovať sem návštevnosť alebo vyhľadávače dokážu zaradiť vašu webstránku vyššie pre váš prospech než by ste začali s úplne novou. Avšak predchádzajúci vlastník nemusel s indexovanou doménou zachádzať dobre. V tomto prípade určite odporúčame použiť nástroj https://archive.org/web/ rovnako zistiť, či nie je predmetom penalizácie prípadne na niektorom z blacklistov.
Overenie penalizácie webu:
https://ismywebsitepenalized.com/
http://www.bannedcheck.com/
https://search.google.com/search-console/about
https://developers.facebook.com/tools/debug
Čo ak doména je už obsadená?
Ak je vaša vysnívaná doména obsadená, tak predsa nemusí byť vaša šanca úplne stratená. Poradíme vám možnosť kontaktovania súčasného majiteľa a vzájomnej dohody o jej odpredaji. Vlastníka domény môžete zistiť pomocou webu https://who.is/ . Ak má vlastník informácie o vlastníctve WHOIS verejné, tak sa ľahko dostanete ku kontaktu pre možnosť odkúpenia. V tomto prípade odporúčame využiť službu escrow tretej strany , tak aby ste sa vyhli možnostiam podvodu.
Žiadne čísla ani pomlčky
Čísla a pomlčky (najmä pomlčky) spôsobujú zmätok. Držte sa od nich za každú cenu ďalej. Pomlčky a čísla môžu spôsobiť aj nedôveru v očiach vašich zákazníkov, čo môže mať negatívny vplyv na váš brand.
Záver:
Ak máte už vybranú správnu doménu pre váš projekt, tak neváhajte zaregistrujte si ju u niektorého z poskytovateľov. Pamätajte na to, že by mala reprezentovať váš brand na niekoľko ďalších mesiacov, prípadne rokov. Vyberte si preto jednoduchú, krátku doménu , ktorá je relevantná k vášmu podnikaniu. Nezabúdajte v prípade lokálneho projektu zvážiť aj možnosť expanzie do zahraničia, pre tento prípad odporúčame zaregistrovať doménu pod iné koncovky ako sú napríklad .com, prípade pôsobenia vo vybraných krajinách respektíve jazykových mutáciách.