Ako Funguje Algoritmus Instagramu V Roku 2020?
Algoritmu obľúbenej sociálnej siete Instagram sme sa už minulý rok venovali. Niektoré veci sa nezmenili, avšak popularita a počet používateľov narástli a na základe toho boli potrebné zmeny. Instagram sa ale aj napriek tomu drží teórie, že používatelia majú právo vedieť ako algoritmus funguje a vďaka tomu nie je problém zistiť, čo treba robiť aby sa dal potenciál siete využiť naplno. Dokonca sa vyjadrili aj k populárnym mýtom, ktorým ľudia verili. Ak sa aj vy snažíte vybudovať úspešný profil, prečítajte si ako funguje algoritmus Instagramu a vytvárajte podľa toho svoje príspevky a prispôsobte aktivitu podľa toho na sociálnej sieti.
Úvod do fungovania algoritmu
Trendy v spoločnosti aj vo svete technológií sa menia – to je fakt, proti ktorému sa nedá bojovať a najlepšie je prispôsobiť sa tomuto vývoju. Vybudovať úspešný profil v podmienkach, kde sú milióny ďalších profilov, z toho desiatky až stovky sa dajú označiť za vašu priamu konkurenciu, nie je vôbec jednoduchá úloha. Kvôli tomu je dôležité pochopiť základný princíp fungovania algoritmu Instagramu a následne tieto vedomosti využiť na to, aby sa práve vaše príspevky zobrazovali používateľom na čo najvyšších miestach v news feed.
Pred niekoľkými rokmi boli príspevky na obrazovke používateľa zoradené podľa toho, kedy boli pridané. Tento princíp v roku 2020 platiť nebude, lebo Instagram našiel spôsob, ako svojim používateľom zobraziť relevantnejšie príspevky. Ako povedal Julian Gutman, vedúci produktového oddelenia spoločnosti Instagram, tento rok bude záležať na angažovanosti, frekvencii a komunikácii.
Cieľom Instagramu je získať čo najviac aktívnych používateľov. Dôvodom je, že práve človek, ktorý si každý deň opakovane otvorí ich aplikáciu dokáže zarábať peniaze spoločnosti Facebook a inzerentom. Ako už možno viete, Instagram zarába najmä prostredníctvom zobrazovania reklám. Ak by si reklamy nemal kto pozerať, celý tento plán by zlyhal. Aby algoritmus považoval váš profil za hodnotný, musíte ukázať že dokážete pridávať príspevky v pravidelných intervaloch a dostatočne interagovať s vašou komunitou.
Keď sa vám podarí presvedčiť algoritmus Instagramu o tom, že váš profil má potenciál prilákať pozornosť nových používateľov, začne pracovať vo váš prospech a hľadať ich. Vaše príspevky sa budú zobrazovať väčšiemu počtu ľudí v časti Explore, čím sa výrazne zvýši vaša šanca na získanie nových followerov. Potom algoritmus sleduje váš engagement rate (ER) – zjednodušene povedané, ide o hodnotu ktorá vyjadruje, do akej miery sa vaše príspevky páčia používateľom. Čím vyšší ER získate, tým vyššie sa môžete zobrazovať v news feed svojim followerom a o to viac bude rásť vaša popularita.
Možno vám teraz napadne, že ako máte na svojom ER keď Instagram experimentuje s odstraňovaním počtu likes na príspevkoch? Tu si treba uvedomiť, že likes ako také ostávajú, len ich počet sa môže skryť a hlavne, že ER nie je iba o počte likes na vašich príspevkoch. Táto hodnota sa počíta na základe rôznych faktorov – zdieľanie nového obsahu, ukladanie vašich príspevkov, diskusie pod príspevkami a mnoho ďalších.
Ako funguje algoritmus Instagramu v roku 2020 a aké zmeny priniesol?
Ak sa naozaj zaujímate o fungovanie algoritmu Instagramu, určite sledujte ich dcérsky profil Creators, kde sa často objavujú odpovede na rôzne otázky ohľadne fungovania celej sociálnej siete. Práve tam nájdete vždy aktuálne informácie a vďaka tomu budete vedieť rýchlo reagovať na prípadné zmeny.
Ako bolo spomínané v úvode, spoločnosť Instagram sa každý rok prispôsobuje novým trendom a prináša určité zmeny. V roku 2020 sú na pochopenie toho, ako funguje algoritmus Instagramu, kľúčové tri slová: záujem, načasovanie a vzťahy. Tieto tri faktory budú ovplyvňovať pozície vašich príspevkoch v news feed používateľov, ale aj počet ľudí, ktorým bude váš obsah navrhnutý ako potenciálne zaujímavý. Ak teda chcete dosiahnuť úspech na tejto sociálnej sieti aj v roku 2020, je dôležité pochopiť ako nimi treba pracovať.
Záujem
Instagram sa tento rok snaží dôkladne skúmať aktivitu používateľa na sociálnej sieti a na základe nej zisťuje, čo ho zaujíma. Najprv algoritmus sleduje, čo robí používateľ s príspevkami, ktoré sa mu páčia. Niektoré si uloží, aby sa k nim mohol neskôr vrátiť. Niektoré okomentuje, iným zase iba dá like. Pri videách zmeria časový úsek, počas ktorého sa príspevok nachádzal na obrazovke a podľa jeho dĺžky určí, či používateľa dané video zaujalo alebo nie.
Keď už vie rozoznať aký obsah ho zaujíma, bude vedieť ponúknuť podobné príspevky. Avšak nemyslite si, že algoritmus sa rozhoduje iba na základe témy. Dokáže rozlišovať či používateľ preferuje videá alebo fotky. Taktiež zisťuje, či viac reaguje na príspevky od firemných alebo súkromných profilov. Všetky tieto informácie potom uplatňuje pri zostavovaní news feed.
Vy to môžete využiť vo svoj prospech. Podporujte svojich fanúšikov v tom, aby reagovali na vaše príspevky (like, komentár, uloženie na neskôr, otázka do správy atď.). Videom namiesto obrázku dosiahnete to, že pri ňom strávia viac času. Jednoducho buďte kreatívni a vzbudzujte záujem o vaše príspevky.
Načasovanie
Je pravdou, že algoritmus Instagramu už nezoraďuje príspevky iba na základe dátumu ich pridania. Stále avšak platí, že novšie príspevky majú väčšiu šancu zobraziť sa na prvých miestach v news feed. Z toho dôvodu je veľmi dôležité správne načasovanie pridávania nového obsahu. Ak chcete aby sa dostal k vašim fanúšikom, musíte ho uverejniť vtedy, keď sú online. Je dobré urobiť si prieskum, zistiť kedy je najviac vašich followerov online a podľa získaných informácií nastaviť pridávanie príspevkov.
Vzťahy
Instagram sa v poslednom čase snaží dosiahnuť to, aby používatelia trávili čas na ich sociálnej sieti preto, že si ho užívajú, nie preto že jednoducho nechcú prestať scrollovať keď majú počas dňa pár voľných minút. Algoritmus je teda nastavený tak, aby uprednostnil príspevky od profilov, s ktorými už používateľ niekedy interagoval.
Pre tvorcov alebo spoločnosti využívajúce Instagram na marketing z toho vyplýva jedna dôležitá vec – venujte sa svojej komunite. Menej známym faktom je, že pod komunitou si algoritmus Instagramu nepredstavuje iba fanúšikov, ale aj tvorcov obsahu s podobným zameraním.
Ak budete často spolupracovať s inou značkou, či už formou vzájomného komentovania a zdieľania príspevkov, alebo len direct správami a likes, budete mať väčšiu šancu že algoritmus priláka fanúšikov druhej značky k vašim príspevkom.
Najčastejšie otázky a mýty o algoritme Instagramu
https://www.instagram.com/stories/highlights/18127267084026749/
Prečo nie je news feed zoradený chronologicky? Odkedy sme prešli na systém, kde je news feed tvorený na základe hodnotenia príspevkov, sa priemerný príspevok zobrazí počtu followerov, ktorý je o 50% vyšší než s chronologickým modelom.
Ako často upravujete algoritmus? Keďže funguje na základe strojového učenia, algoritmus zostavujúci news feed sa neustále vylepšuje na základe nových dát.
Má typ účtu vplyv na hodnotenie príspevkov? Nie, neuprednostňujeme firemné alebo overené profily keď zostavujeme news feed. Ak ale interagujete s obsahom tohto typu, je väčšia šanca že sa vám zobrazí na vyšších pozíciách v news feed.
Uprednostňuje algoritmus videá pred obrázkami? Nie, Instagram neberie do úvahy typ príspevku. Opäť ide o prispôsobenie zobrazených príspevkov tomu, čo vás viac zaujíma. Ak sledujete viac videí, budú sa vám častejšie zobrazovať.
Príspevky, ktoré získajú viac reakcií (likes, komentáre…) počas prvých 30 minút od uverejnenia, dostávajú od algoritmu lepšie hodnotenie? Nie, algoritmus neprikladá špeciálny význam prvým 30 minútam od uverejnenia príspevku. V news feed sa teda vašim fanúšikom bude zobrazovať aj po uplynutí tohto času.
Komentáre majú vplyv na ER a hodnotenie príspevku iba ak dosiahnu určitú dĺžku. Jeden z najstarších mýtov o Instagrame je, že komentár nemá pre algoritmus význam, pokiaľ nie je aspoň 3 slová dlhý. V skutočnosti sa ale berie do úvahy aj komentár, ktorý obsahuje iba 1 emoji.
Algoritmus k hodnoteniu zarátava aj „umelé“ reakcie. Tento mýtus možno niekoho motivoval k pridávaniu botov, ktorí sami komentujú pod príspevky, ale rozhodne si týmto spôsobom nepomohol. Algoritmus Instagramu je už dosť múdry na to, aby rozlíšil správanie bota a skutočného používateľa. Tieto podvody väčšinou majú negatívny vplyv na profil, ktorý ich využíva.
Ako využiť dané informácie a pracovať s Instagramom vo svoj prospech?
Už by vám teda malo byť jasné, ako funguje algoritmus Instagramu a čo od vás chce. S týmito informáciami viete pracovať tak, aby ste ho nechali pracovať vo svoj prospech a nie naopak. Možno si to bude vyžadovať zopár úprav vo vašich príspevkoch, ale keď sa naučíte pracovať so svojim profilom podľa jeho predstáv, odvďačí sa vám novými followermi, vyšším ER a spokojnejšou komunitou aktívnych používateľov.
Je dobré začať časovým plánom – príspevky uverejňujte v čase, keď sú vaši followeri najviac aktívni. To záleží od cieľovej skupiny aj oblasti, v ktorej žijete. Ďalej sa zamerajte na typ príspevkov. Fotky pridávajte každý deň, ale nezabúdajte ani na videá. Práve videá udržia pozornosť používateľov dlhšie a to je niečo, čo algoritmus Instagramu doslova miluje. Čas strávený na sociálnej sieti poskytuje spoločnosti Instagram priestor na zobrazovanie reklám, čím zarábajú. Preto je algoritmus nastavený tak, aby ocenil tvorcov obsahu keď dokážu udržať používateľov dlhšie online.
Keď už budete vedieť čo pridávať, nezabúdajte na svoju komunitu. Reagujte na komentáre, odpovedajte na direct správy a tiež sa zaujímajte o účty s podobným zameraním. Týmto spôsobom zaručíte, že si okolo seba vybudujete spokojnú komunitu aktívnych používateľov, ktorí budú prospievať vášmu ER, vďaka čomu vás bude mať algoritmus Instagramu rád.
Záver
Instagram je zložitá sociálna sieť, ktorá sa riadi určitými pravidlami. Keď zistíte, čo treba robiť aby si vás táto sieť „obľúbila,“ môžete to využiť vo svoj prospech a vyniknúť spomedzi konkurencie. V článku ste sa dozvedeli, ako algoritmus Instagramu funguje a teraz je na vás, aby ste začali aplikovať riešenia do praxe. Nesnažte sa všetko zmeniť naraz – postupne si vyberajte jednotlivé body a snažte sa ich držať. Tak si budete môcť vybudovať stabilnú komunitu, ktorá sa bude postupne rozrastať a bude vás posúvať dopredu. Hlavné je nevnímať algoritmus ako nepriateľa a snažiť sa proti nemu bojovať. Oveľa efektívnejšie je zariadiť sa podľa jeho pravidiel a užívať si výhody, ktoré vám dokáže poskytnúť.