Zaujíma vás, ako umiestniť svoju webovú stránku na 1. mieste v Google? Ak áno, potom ste sa určite stretli s pojmom autorita domény. Pre každého, kto sa zaoberá SEO (optimalizáciou pre vyhľadávače), je dôležité vedieť, že medzi 200 rôznymi faktormi hodnotenia v službe Google je autorita domény jedným z nich. V tomto článku vám ukážeme, čo je to vlastne autorita domény, aká je dôležitá pre umiestnenie vašej webovej stránky a ako ju môžete zvýšiť.
Čo je autorita domény?
Autorita domény (DA) je ukazovateľ hodnotenia, pomocou ktorého môžete predpovedať, ako dobre sa vaša webová stránka umiestni vo vyhľadávačoch. Vytvorila ju spoločnosť Moz a prideľuje skóre od 1 do 100. Ak má teda vaša webová lokalita vysoké skóre, znamená to, že má väčšiu šancu na dobré umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania (SERP).
Ďalší spôsob, ako sa pozerať na definíciu autority domény, je, že ukazuje relevantnosť vášho webu vzhľadom na vaše odvetvie alebo konkrétnu tému. A môžete vidieť silu alebo autoritu vašej domény z hľadiska umiestnenia. Nezamieňajte si však autoritu domény(DA) a autoritu stránky(PA), pretože medzi nimi je malý rozdiel. Autorita domény(DA) hovorí o sile hodnotenia celej vašej domény (a subdomén). Zatiaľ čo autorita stránky(PA) sa zaoberá schopnosťou umiestnenia jednotlivých stránok. S ohľadom na to, na aké skóre autority domény by ste sa mali zamerať?
Čo je dobré skóre autority domény?
Pre úplne novú webovú lokalitu sa autorita domény začína na jednotke. Skóre sa bude zvyšovať s rastúcim počtom kvalitných spätných odkazov. Ak je teda vaša webová stránka nová, jej skóre DA môže byť len 20. Zabehnutá a autoritatívna webová lokalita môže mať vysoké DA nad 80.
Do výpočtu autority domény vstupuje mnoho faktorov. Aby ste si však vedeli predstaviť, webové stránky ako Google, Apple alebo Microsoft budú mať vysoké DA (medzi 95 a 100). Na druhej strane, ak je vaša webová stránka nová, potom bude vaša DA nízka (možno medzi 10 až 20). Mali by ste tiež vedieť, že je jednoduchšie zlepšiť DA vašej webovej lokality, ak je medzi 20 až 30, ako keď je medzi 70 až 80. A aby ste mohli kategorizovať, čo je dobrá autorita domény, zvážte tieto rozsahy:
- Pod 30 je slabá
- 30 až 40 je podpriemerná
- 40 až 50 je priemerná
- 50 až 60 je dobrá
- 60 až 70 je veľmi dobrá
- nad 80 je vynikajúci
Moz vychádza z údajov Link Explorera, webového indexu, ktorý používa viacero algoritmov na výpočet vášho skóre. Dôležitým faktom, ktorý si treba zapamätať, je, že DA vám pomáha predpovedať výkonnosť vašej webovej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Preto je lepšie použiť ju na porovnanie s inými stránkami v SERP.
Ako sa vypočíta Autorita Domény DA?
Podľa spoločnosti Moz sa autorita domény vypočítava na základe viacerých signálov (celkovo 40) vrátane:
- Počet prichádzajúcich odkazov smerujúcich na vašu webovú lokalitu.
- kvalitu a relevantnosť prichádzajúcich odkazov
- kvalitu obsahu vašej webovej lokality
- Sociálne signály (popularita vašej domény a jej obsah v sieťach sociálnych médií)
- Výkonnosť SEO vašej webovej lokality vo všeobecnosti
Je autorita domény faktorom hodnotenia výsledkov v Google vyhľadávaní?
Nie. Autorita domény je metrika spoločnosti Moz. Spoločnosť Google v skutočnosti tvrdí, že jej algoritmus je založený na stránkach a že neexistuje nič také ako autorita na úrovni domény. Ľudia si často myslia, že autorita domény je niečo, na čo sa Google pozerá alebo k čomu nejakým spôsobom prispieva kvôli PageRanku.
PageRank bol prvým algoritmom spoločnosti Google na hodnotenie stránok a bol založený výlučne na odkazoch. Ak ste mali v minulosti nainštalovaný panel nástrojov Google Toolbar, mohli ste si pozrieť jeho verziu (stupnica od 1 do 10 založená na rovnakých údajoch ako skutočný PageRank, ale aktualizovaná len 3 alebo 4 krát ročne).
Jedným z dôvodov, prečo spoločnosť Google prestala zverejňovať PageRank, bolo to, že majitelia webových stránok a SEO optimalizátori ním boli posadnutí. V roku 2016 navždy zmizol.
Čo je to autorita domény a ako ju môžem zlepšiť autoritu domény?
Teraz, keď ste pochopili, čo je to autorita domény, aké faktory hodnotenia používa Moz na určenie autority domény webovej stránky, pravdepodobne vás zaujíma, ako to môžete využiť na skutočné zvýšenie skóre autority domény.
- Vytvárajte lepší obsah
Vytváranie obsahu, na ktorý chcú ľudia odkazovať, je prvým krokom k lepšiemu budovaniu spätných odkazov. Ľudia zvyčajne odkazujú na jedinečný obsah vo svojich článkoch. Napríklad:
- Správy alebo štúdie.
- Mimoriadne správy, ktorých ste zdrojom.
- Jedinečné a zaujímavé názory.
- Užitočné nástroje.
- Zaujímavý dlhodobý obsah.
- Súhrnné štatistiky.
Váš obsah by mal byť na svetovej úrovni: lepší ako konkurenčné na danú tému. Ak nie je, ľudia sa jednoducho budú odkazovať na konkurenčné stránky. Ideálnym scenárom je, že ľudia nájdu váš obsah prirodzene a budú naň odkazovať vo svojich článkoch. Bohužiaľ, často sa to nestáva. Najmä ak v prvom rade nemáte veľkú návštevnosť. V takom prípade budete možno musieť svoj obsah propagovať iným spôsobom ako sa spoliehať na organické vyhľadávanie.
- Optimalizujte svoj obsah na stránke
Zlepšenie kvality on-page SEO vášho webu je veľmi dôležité. Zlepší to nielen umiestnenie domény v službe Google, ale aj zvýši skóre DA v službe Moz. Faktory na stránke však nemajú priamy vplyv na skóre DA. Ak však robíte veci zle, môže to mať vplyv na umiestnenie v službe Google a nepriamo sa to odrazí na skóre DA. Meta Title, Description, Alt Text, Internal link atď. sú niektoré z faktorov, ktoré Moz zohľadňuje pri kontrole on-page SEO skóre vašej webovej stránky.
- Zvýšte svoje pôsobenie na sociálnych sieťach a „social signals“
Aj keď spoločnosť Google ešte nepotvrdila, či sú odkazy zo sociálnych sietí súčasťou jeho algoritmu, stránky, ktoré sa umiestňujú na popredných pozíciách v SERP Google, majú zvyčajne vysoký podiel sociálnych sietí. Spôsob, ako zvýšiť sociálny signál svojej webovej stránky, je zabezpečiť aktívne zdieľanie zaujímavých príspevkov prostredníctvom oficiálnych kanálov napríklad na Facebooku.
- Prilákajte lepšie odkazy
Keď už je vaša stránka etablovaná, autoritu domény si nezlepšíte vo veľkej miere z lokalít s nízkou DA. Hoci získanie spätných odkazov(Do-follow a No-Follow) všetkých druhov môže byť stále súčasťou vašej stratégie, mali by ste sa viac zamerať na dosiahnutie kvalitnejších odkazov z lokalít s vyššou autoritou domény.
Ako môžem zistiť svoju autoritu domény?
Na kontrolu svojej autority domény nepotrebujete žiadne platené nástroje. Môžete si nainštalovať Mozbar – panel nástrojov od spoločnosti Moz – ktorý vám zobrazí autoritu domény (spolu s niektorými ďalšími užitočnými údajmi, ako je autorita stránky, počet odkazujúcich domén a skóre spamu) akejkoľvek webovej stránky, ktorú navštívite. Údaje vám Mozbar zobrazí pod každým organickým odkazom v SERP Google. Autoritu domény môžete skontrolovať aj na stránke Moz.
Čo môže spôsobiť zníženie vášho skóre DA?
Existujú tri hlavné dôvody, prečo sa to môže stať:
- Webový index ešte nezachytil rast vašich odkazov
Moz aktualizuje svoj index každý mesiac. Spracovanie údajov, ktoré zhromažďuje na účely aktualizácie indexu, trvá tri až štyri týždne. To znamená, že skóre DA, ktoré vidíte, vychádza zo stavu vášho profilu spätných odkazov spred 21 dní. Nezachytáva nedávny rast vášho profilu odkazov. Akýkoľvek nárast počtu odkazov, ktorý ste zaznamenali za posledných 21 dní, sa prejaví až v ďalšom indexe.
- Stránky s vyššou autoritou mali rýchlejší rast profilu odkazov
Mohli ste urobiť skvelú prácu, keď ste všetky naše tipy, ako zvýšiť autoritu domény, uviedli do praxe. Ak však stránky s vyššou autoritou vytvárali svoje spätné odkazy agresívnejšie, skresľuje to proces škálovania. Ako sme už spomenuli, autorita domény sa meria na stupnici od 1 do 100.
Akonáhle špičkové weby výrazne vytvárajú a optimalizujú svoj profil spätných odkazov, ich skóre nemôže prekročiť hodnotu 100. Môže existovať len vyšší štandard DA 100, a to ovplyvňuje celý proces bodovania. Na posunutie skóre z 80 na 90 budete potrebovať rovnako vysoký nárast profilu odkazov ako na jeho posunutie z 98 na 99.
- Nárast vašich odkazov je zo stránok, ktoré spoločnosť Google nerozpoznáva
Indexovací algoritmus Moz je založený podobne na systéme hodnotenia spoločnosti Google. To znamená, že spätné odkazy, ktoré Google ignoruje, ignoruje aj Moz. Môžu to byť spätné odkazy z:
- Spamové stránky
- Farmy na tvorbu odkazov
- Webové lokality nerelevantné pre vaše odvetvie
- Komentáre na blogoch a diskusných fórach
Zhrnutie
Mali by ste si uvedomiť, že autoritu domény svojho webu nemôžete ovplyvniť. Jediné, čo môžete urobiť, je umiestniť jednotlivé časti na správne miesto, aby sa vaša DA neustále zvyšovala. Ďalším bodom, ktorý si treba uvedomiť, je, že na zvýšenie autority domény je potrebný čas, pretože sa to nestane zo dňa na deň. Stanovte si preto dlhodobú stratégiu a využite poznatky z článku, ktoré sme vám vysvetlili, na zvýšenie autority domény.
Dúfame, že sa vám náš článok o tom čo je autorita domény sa vám páčil. A nezabudnite sa prihlásiť k odberu nášho newslettera a sledovať nás na sociálnych sieťach Linkedin a Facebook, kde nájdete ďalšie užitočné články nielen o WordPresse.